Skip to main content
x
Az egyensúly megőrzésének 50 lépése (3.)

Az egyensúly megőrzésének 50 lépése (3.)

Az egyensúly megőrzésének 50 legfontosabb lépése (3.)

És nyelte mint kacsa a nokedlit? Hát ez nagyszerű! Sokszor elnéztem ezeket az "zabáló versenyeket", ahol iszonyatos mennyiségű ételt kellett adott időn belül letuszkolni és mindig kíváncsi lettem volna arra, ami a megmérettetés után 12-24 órával történik. Amikor a srácok a színpad mögött kidülledt szemekkel merednek a porcelán mélyére. Ezek a látványosságok ugyanis nemcsak a 2., de a harmadik pontnak is ellenmondanak, amely így hangzik:

3. Ne rágódj, rágj!

Az emésztés a szájban kezdődik. A fogak és nyelv egészen kiváló egységet alkot és - normális körülmények között - a táplálék felaprításán túl hozzájárul ahhoz, hogy az étel minden egyes része nyállal bevonódjon. Valamiért így könnyebb lenyelni a falatot és az amiláz nevű enzim már ettől a pillanattól kezdve bekapcsolódhat a táplálék hasznosításába.

Ha már veszed a fáradságot és nem intravénásan jutsz hozzá a tápanyagokhoz (még eljöhet ez a nap), elfogyasztottad a megfelelő mennyiségű vizet, lehiggadtál és készen állsz arra, hogy nem kevés energiával élelmiszert juttass a szervezetedbe, akkor két dolgot már illene megtenned:
- válassz olyan ételt, amit rágni kell. Ez jó a fogaidnak (ha vannak) és a rágóizmaidnak is;
- hagyj időt a rágásra, mert a megfelelően felaprított étel elnyújtja a táplálék-bevitelt és ez csökkenti a következményes elhízás veszélyét is (erről később). A nagyméretű részecskék lassabban haladnak végig a tápcsatornán, egy részük emésztetlen maradhat és felboríthatják a bélrendszer baktériumainak kényes egyensúlyát. Nem utolsó sorban kevésbé fog fájni a gyomrod. Ha ez számít bármit is...

Szem előtt kellene tartani, hogy nagyon sok gyermek eszik csócsálható ételt. Amit két mozdulattal megrág és már nyeli is le. Ez egyrészt az élelmiszeripar "hozzáadott értéke", másrészt a "nincs időm enni, gyorsan harapok valamit" következménye. Gyorsan tudsz harapni, de rágni nem.

Még valami: ha fogyni akarsz, próbáld meg, hogy másfélszer annyi időt töltesz evéssel, mint korábban. Egy későbbi időpontban elmagyarázom miért fogsz kevésbé elhízni.

English